logo-apneuvereniging-bkg

Philips in het nieuws

Geplaatst op 16-05-2021  -  Categorie: ApneuBulletin  -  Auteur: Ton op de Weegh

Philips in het nieuws

Recentelijk zijn er publicaties verschenen over problemen met bepaalde xpap-apparaten van Philips. Wij hebben Philips om een reactie gevraagd en deze gekregen.

‘Op 26 april 2021 gaf Philips een belangrijke update over proactieve inspanningen om geconstateerde problemen met een onderdeel in bepaalde producten van ons Slaap & Respiratoire zorg-portfolio aan te pakken.

probleem-pngPhilips heeft op basis van gebruikersrapporten en tests vastgesteld dat er mogelijke risico's zijn voor gebruikers in verband met het geluiddempende schuim dat wordt gebruikt in bepaalde slaap en respiratoire zorgoplossingen van Philips die momenteel in gebruik zijn.

De risico’s zijn onder meer dat het schuim onder bepaalde omstandigheden kan afbreken onder invloed van factoren als het gebruik van niet-goedgekeurde reinigingsmethoden, zoals ozon1, en bepaalde omgevingsomstandigheden met een hoge luchtvochtigheid en temperatuur.

Het merendeel van de getroffen apparaten behoort tot de eerste generatie DreamStation-productfamilie.
Het onlangs gelanceerde DreamStation 2, de volgende generatie CPAP apparaten, is niet getroffen.

Tot op heden hebben we geen meldingen ontvangen van ernstige schade voor patiënten in verband met deze kwestie.

Philips neemt deze zaak zeer serieus en werkt aan een oplossing voor onze klanten en patiënten die vertrouwen op onze slaap- en respiratoire zorgoplossingen.’

Philips houdt gebruikers en zorgverleners op de hoogte en verwijst ook naar de website, waar weliswaar in het Engels, aanvulling op bovenstaande staat:

[1] Potential Risks Associated With The Use of Ozone and Ultraviolet (UV) Light Products for Cleaning CPAP Machines and Accessories: FDA Safety Communication